Warszawa, 15 października 2019 r.
Antoni Szlagor
Burmistrz Miasta Żywca
Korzystając z ustawowego prawa do dostępu do informacji publicznej oraz na mocy art. 61 ust. 1 Konstytucji RP zwracamy się z uprzejmą prośbą o odpowiedź na następujące pytania uzasadniające decyzję zakomunikowaną w oficjalnym miejskim serwisie internetowym jako „oświadczenie Burmistrza Miasta Żywca w sprawie fajerwerków”.
Po pierwsze, na jakiej podstawie prawnej podjął Pan decyzję „że na imprezach miejskich oraz imprezach organizowanych przez inne podmioty w amfiteatrze Pod Grojcem w Żywcu nie będzie można prowadzić sylwestrowych pokazów sztucznych ogni, z użyciem fajerwerków rozszerzając zakaz w stosunku do wszystkich imprez w ciągu roku”?
Po drugie, decyzję związaną ze zbliżającym się sylwestrem 2019/2020 argumentuje Pan „troską o małe dzieci, zwierzęta domowe i dzikie, dla których ten zmasowany atak wybuchów był bardzo stresogenny”. Uprzejma prośba o przedłożenie stosownych badań i dokumentów potwierdzających Pana stanowisko w tej sprawie.
Po trzecie, na jakiej podstawie formułuje Pan stwierdzenie, że „wiele zwierząt traciło orientację, uciekało z posesji, itd.”? Czy dysponuje Pan danymi dotyczącymi gdzie, ile i jakie gatunki zwierząt zachowało się w ten sposób i czym to było spowodowane?
Po czwarte, na jakiej podstawie prawnej zwraca się Pan „do organizatorów prywatek, balów sylwestrowych oraz osób prywatnych o to, by również zrezygnowały ze strzelania z petard, z mini pokazów fajerwerków, itd.” nawołując tym samym do bojkotu legalnie dopuszczonych do obrotu (przez innych urzędników) produktów?
Odnosząc się do Pańskiego oświadczenia uprzejmie informujemy, że:
Po pierwsze, na mocy obowiązującego prawa jedyne ograniczenia w użytkowaniu fajerwerków mogą dotyczyć wyłącznie miejsc publicznych oraz godzin ich odpalania podczas tzw. ciszy nocnej. Ustawowym wyjątkiem od tej reguły jest 31 grudnia i 1 stycznia.
Po drugie, wyroki sądów w sprawie prób wprowadzania zakazu fajerwerków przez urzędników nie tylko stwierdzają nieważność zaskarżonych uchwał nazywając je „niedopuszczalnymi i sprzecznymi z prawem”, ale zasądzają tym gminom zwrot kosztów postępowania sądowego. Najciekawsze rozstrzygnięcia w tej materii dotyczą skarg na uchwały Rad Miejskich w: Końskich, Łasku oraz Międzychodzie.
Po trzecie, korzystanie z fajerwerków jest kompleksowo uregulowane na mocy przepisów prawa. Oznacza to, że wszystkie dopuszczone do obrotu materiały pirotechniczne spełniają określone prawem normy. W tym celu są one certyfikowane i oznakowane. Posiadają klasę bezpieczeństwa i atest. Dodatkowo są poddawane regularnym i szczegółowym badaniom oraz procedurom, a także ocenie zgodności z wymaganiami bezpieczeństwa i normami środowiskowymi.
Po czwarte, Polacy kochają fajerwerki. Ponad siedemdziesiąt procent respondentów w sondzie przeprowadzonej przez lokalne medium zdecydowanie opowiedziało się za organizowaniem pokazów sztucznych ogni podczas niedawnych „Wianków” w Krakowie. We Wrocławiu prawie siedemdziesiąt pięć procent twierdząco odpowiedziało na pytanie czy powinny się tam odbywać imprezy z użyciem fajerwerków w trakcie miejskiego sylwestra na Placu Wolności. Podobnie wypowiedzieli się w tej kwestii mieszkańcy Poznania.
Po piąte, pokazy sztucznych ogni to tradycja, która w Polsce sięga XVIII wieku. Towarzyszą one najważniejszym wydarzeniom w naszej historii. Począwszy od narodzin Zygmunta III Wazy przez powrót Jana III Sobieskiego spod Wiednia, uchwalenie Konstytucji 3 maja, aż po odzyskanie niepodległości.
Warszawa, 15 października 2019 r.
Wczoraj, 14 października br. burmistrz Miasta Żywca korzystając z prawa do wolności słowa zakomunikował w oficjalnym miejskim serwisie internetowym, „że na imprezach miejskich oraz imprezach organizowanych przez inne podmioty w amfiteatrze Pod Grojcem w Żywcu nie będzie można prowadzić pokazów sztucznych ogni, z użyciem fajerwerków”. Decyzję związaną ze zbliżającym się sylwestrem 2019/2020 urzędnik argumentuje „troską o małe dzieci, zwierzęta domowe i dzikie, dla których ten zmasowany atak wybuchów był bardzo stresogenny”. Oznajmił on również, że „to decyzja przemyślana i ostateczna. Dotyczy nie tylko sylwestra, ale również wszystkich imprez
w ciągu roku. Burmistrz zwrócił się do organizatorów prywatek, balów sylwestrowych oraz osób prywatnych o to, by również zrezygnowały ze strzelania z petard, z mini pokazów fajerwerków, itd.”
Odnosząc się do powyższego oświadczenia uprzejmie informujemy, że:
Po pierwsze, na mocy obowiązującego prawa jedyne ograniczenia w użytkowaniu fajerwerków mogą dotyczyć wyłącznie miejsc publicznych oraz godzin ich odpalania podczas tzw. ciszy nocnej. Ustawowym wyjątkiem od tej reguły jest 31 grudnia i 1 stycznia.
Po drugie, wyroki sądów w sprawie prób wprowadzania zakazu fajerwerków przez urzędników nie tylko stwierdzają nieważność zaskarżonych uchwał nazywając je „niedopuszczalnymi i sprzecznymi
z prawem”, ale zasądzają tym gminom zwrot kosztów postępowania sądowego. Najciekawsze rozstrzygnięcia w tej materii dotyczą skarg na uchwały Rad Miejskich w: Końskich, Łasku oraz Międzychodzie.
Po trzecie, korzystanie z fajerwerków jest kompleksowo uregulowane na mocy przepisów prawa. Oznacza to, że wszystkie dopuszczone do obrotu materiały pirotechniczne spełniają określone prawem normy. W tym celu są one certyfikowane i oznakowane. Posiadają klasę bezpieczeństwa i atest. Dodatkowo są poddawane regularnym i szczegółowym badaniom oraz procedurom, a także ocenie zgodności z wymaganiami bezpieczeństwa i normami środowiskowymi.
Po czwarte, korzystając z ustawowego prawa do dostępu do informacji publicznej oraz na mocy art. 61 ust. 1 Konstytucji RP zwracamy się z uprzejmą prośbą o odpowiedź na pytania uzasadniające decyzję zakomunikowaną w oficjalnym miejskim serwisie internetowym jako „oświadczenie Burmistrza Miasta Żywca w sprawie fajerwerków”. Zwracamy się do Burmistrza Miasta Żywiec o odpowiedź na jakiej podstawie prawnej nawołuje do bojkotu legalnych produktów oraz prosimy o przedłożenie stosownych badań i dokumentów dających podstawę do twierdzeń zawartych w uzasadnieniu decyzji.
Po piąte, Polacy kochają fajerwerki. Ponad siedemdziesiąt procent respondentów w sondzie przeprowadzonej przez lokalne medium zdecydowanie opowiedziało się za organizowaniem pokazów sztucznych ogni podczas niedawnych „Wianków” w Krakowie. We Wrocławiu prawie siedemdziesiąt pięć procent twierdząco odpowiedziało na pytanie czy powinny się tam odbywać imprezy z użyciem fajerwerków w trakcie miejskiego sylwestra na Placu Wolności. Podobnie wypowiedzieli się w tej kwestii mieszkańcy Poznania.
Po szóste, pokazy sztucznych ogni to tradycja, która w Polsce sięga XVIII wieku. Towarzyszą one najważniejszym wydarzeniom w naszej historii. Począwszy od narodzin Zygmunta III Wazy przez powrót Jana III Sobieskiego spod Wiednia, uchwalenie Konstytucji 3 maja, aż po odzyskanie niepodległości.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies oraz akceptujesz Politykę Prywatności
The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.