Warszawa, 29 X 2019 r.
Odpowiedź na list otwarty adresowany do Burmistrza Miasta Żywca
15 X 2019 r. zwróciliśmy się z listem otwartym do burmistrza Żywca z uprzejmą prośbą o odpowiedź na pytania uzasadniające decyzję zakomunikowaną w oficjalnym miejskim serwisie internetowym jako „oświadczenie Burmistrza Miasta Żywca w sprawie fajerwerków”. Poniżej pytania i odpowiedzi, które otrzymaliśmy dzisiaj od rzecznika prasowego żywieckiego magistratu:
- Na jakiej podstawie prawnej Burmistrz podjął decyzję „że na imprezach miejskich oraz imprezach organizowanych przez inne podmioty w amfiteatrze Pod Grojcem w Żywcu nie będzie można prowadzić sylwestrowych pokazów sztucznych ogni, z użyciem fajerwerków rozszerzając zakaz w stosunku do wszystkich imprez w ciągu roku”?
Ad. 1. Na podstawie art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2019 roku poz. 506 ze zm.).
- Decyzję związaną ze zbliżającym się sylwestrem 2019/2020 Burmistrz argumentuje „troską o małe dzieci, zwierzęta domowe i dzikie, dla których ten zmasowany atak wybuchów był bardzo stresogenny”. Czy dysponujecie Państwo stosownymi ekspertyzami, badaniami i dokumentacją uprawniającymi do zajęcia przedmiotowego stanowiska?
Ad. 2. Nie, gdyż nie było takiej potrzeby.
- Na jakiej podstawie sformułowane jest stwierdzenie, że „wiele zwierząt traciło orientację, uciekało z posesji, itd.”? Czy dysponuje Państwo stosownymi ekspertyzami, badaniami, dokumentacją oraz danymi dotyczącymi gdzie, ile i jakie gatunki zwierząt zachowało się w ten sposób i czym to było spowodowane?
Ad. 3. (1) Na podstawie obserwacji własnych. (2) Nie, gdyż nie było takiej potrzeby.
- Na jakiej podstawie prawnej Burmistrz zwraca się „do organizatorów prywatek, balów sylwestrowych oraz osób prywatnych o to, by również zrezygnowały ze strzelania z petard, z mini pokazów fajerwerków, itd.” nawołując tym samym do bojkotu legalnie dopuszczonych do obrotu (przez innych urzędników) produktów?
Ad. 4. Art. 54 ust. 1 Konstytucji RP. Nie sposób nawoływać do bojkotu przepisów, które nie nakładają na obywateli obowiązków (na nikim nie ciąży prawny obowiązek stosowania np. petard).
- Na mocy obowiązującego prawa jedyne ograniczenia w użytkowaniu fajerwerków mogą dotyczyć wyłącznie miejsc publicznych oraz godzin ich odpalania podczas tzw. ciszy nocnej. Ustawowym wyjątkiem od tej reguły jest 31 grudnia i 1 stycznia. Czy zdaniem prawników urzędu oświadczenie Burmistrza nie narusza obowiązującego porządku prawnego biorąc pod uwagę wyroki sądów w sprawie prób wprowadzania zakazu fajerwerków przez urzędników nazywane przez nie wprost „niedopuszczalnymi i sprzecznymi z prawem”?
Ad. 5. Nie, ze względu na ad. 4 - zdanie drugie.
- Czy Burmistrz ma świadomość, że korzystanie z fajerwerków jest kompleksowo uregulowane na mocy przepisów prawa? Że wszystkie dopuszczone do obrotu materiały pirotechniczne spełniają określone prawem normy? Że są w tym celu certyfikowane i oznakowane? Że posiadają klasę bezpieczeństwa i atest? Że są poddawane regularnym i szczegółowym badaniom oraz procedurom, a także ocenie zgodności z wymaganiami bezpieczeństwa i normami środowiskowymi?
Ad. 6. Celem wniosku o udostępnienie informacji publicznej jest pozyskanie informacji z zasobów informacyjnych podmiotu zobowiązanego do jej udostępnienia, a nie badanie stanu wiedzy poszczególnych osób.
Mariusz Hujdus
Rzecznik prasowy UM Żywiec